Chcesz więcej?

linkwithin

niedziela, 26 stycznia 2014

Sezamki

Sezamki chodziły za mną od kilku dobrych dni. Oczywiście trzeba było zrobić domową wersję słodyczy dostępnych w sklepie. Sezam zawiera mnóstwo korzystnych dla zdrowia składników tj. magnez, wapń, żelazo, cynk, dobroczynne tłuszcze i szereg innych ciekawych zalet. Mam to na uwadze chrupiąc kolejny złocisty batonik :) Przepis na sezamki znalazłam u Doroty i nieco w nim pozmieniałam. Sezamki są właśnie takie jakie być powinny: złociste, chrupiące i kruche. Bardzo proste i szybkie do zrobienia. Pyszne...

 Składniki:

  • 250 g sezamu
  • 1 szklanka drobnego cukru
  • 4 łyżki wody
  • 4 łyżki płynnego miodu

Sezam podprażamy na suchej patelni często mieszając do uzyskania złotego koloru. Nie należy robić tego zbyt długo aby nie zrobił się gorzki. Zostawiamy do ostygnięcia.
Cukier wsypujemy do garnka, wlewamy wodę i wstawiamy na średni płomień. Gdy się zagotuje zmniejszamy ogień i podgrzewamy do momentu aż cukier skarmelizuje i nabierze złotej barwy. Dodajemy miód i dokładnie mieszamy. Wsypujemy sezam i szybko mieszamy do uzyskania jednolitej konsystencji.

Kolejne czynności musimy wykonać dość szybko, ponieważ masa twardnieje w ekspresowym tempie. Zawartość garnka wylewamy na papier pergaminowy, przykrywamy drugim arkuszem papieru i wałkujemy na grubość 8 - 10 mm. Zdejmujemy papier i kroimy ostrym nożem w prostokąty lub kwadraty. Im później tym trudniej jest to pokroić. Ja zamiast papieru użyłam maty silikonowej (silikon bardzo łatwo daje się odkleić), a do krojenia wykorzystałam radełko do pizzy. Sprawdziły się świetnie.

4 komentarze:

  1. czy można zmniejszyć ilość cukru?

    OdpowiedzUsuń
  2. nie próbowałam, ale wydaje mi się, że masa będzie bardziej gęsta i stężeje jeszcze szybciej. może trzeba by zwiększyć ilość miodu, żeby nie zrobiła się bryła, której nie da się rozprowadzić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za odp, po prostu taka ilość cukru mnie przeraża :) pozdrawiam

      Usuń

fb