Chcesz więcej?

linkwithin

środa, 25 grudnia 2013

Chatka z piernika

Piernikowy domek jest ciekawym dopełnieniem ciasteczek wiszących na choince. Trochę się obawiałam, że nie zdążę, ale jakoś szczęśliwie się udało. Poszperałam w internecie w poszukiwaniu ciekawego wzoru. Najpiękniejszy jaki znalazłam wraz ze szczegółowym opisem wykonania krok po kroku pochodzi z bloga Magdy. Ciasto zrobiłam wg. przepisu na pierniczki świąteczne.
 Składniki:
  • 550 g mąki pszennej
  • 300 g płynnego miodu
  • 100 g cukru
  • 120 g roztopionej margaryny
  • 1 jajko
  • 2 łyżeczki sody
  • 2 łyżeczki kakao
  • 3-4 łyżki przyprawy do piernika

Składniki na lukier:
  • 1 białko jaja
  • 1 szklanka + 1 łyżka dobrze zmielonego cukru pudru
  • ew barwniki spożywcze
  • 2 łyżeczki kakao
Wszystkie składniki umieścić w dużej misce i zagnieść ciasto. Odłożyć do schłodzenia na kilkanaście godzin. Ciasto wałkujemy na grubość około 4-5 mm i wykrawamy elementy domku. Wzór do wydrukowania znajduje się tutaj. Proponowany przez Magdę domek jest nieco większy, ja zrobiłam w nieco mniejszym formacie na oko, bez szablonu. Z podanej porcji ciasta wyszły trzy domki i kilka pierniczków, z zaznaczeniem, że moje domki są mniejsze niż podają wymiary na szablonie.
Pieczemy w temp. 170 stopni, dość krótko - kilka minut, około 8-10. Należy pilnować, bo słodkie ciasto przypala się bardzo szybko.
Białko z wyparzonego jajka ucieramy łyżką z cukrem pudrem dodając go partiami. Oddzielamy część lukru i dodajemy doń kakao i kilka kropel soku z cytryny. Brązowy lukier posłuży jako klej do łączenia elementów domku. Miłej zabawy :)

4 komentarze:

fb